İslam’da Tartışma – Eleştiri Kültürü ve Tövbe
MAKALENİN TAMAMINI PDF OLARAK İNDİR
İSLAM’DA TARTIŞMA VE ELEŞTİRİ KÜLTÜRÜ
“Hatasız kul olmaz” özdeyişinde olduğu gibi hiçbir insan eleştiriden muaf değildir. Bu nedenle, eksiklikleri ve hataları gösterilmeden ve hiçbir uyarıya gereksinim duymadan bireylerin gelişiminden söz etmek oldukça çok zordur. Hiç kimse mükemmel bir ailede ve mükemmel bir çevrede yetişmediği gibi kusursuz da değildir. Böyle olunca, onun bilincinde, karakterinde ve davranışlarında birtakım eksikliklerin, yanılgıların ve yanlışların olması kaçınılmazdır.
Düşünce ve inanç sistemleri de böyledir. Hiçbir düşünce veya inanç sistemi yoktur ki eleştiriden muaf olsun. Nitekim her biri, yoğun biçimde eleştirilere muhatap olmuştur. Bu eleştiriler, düşünce sistemlerinin kendilerini güncellemelerine, inanç sistemlerinde ise hurafe ve batıl inançların ayıklanmasına, hurafe ve batıl inançlardan arınık inanç sisteminin de doğru anlaşılmasına önemli katkısı olmuştur.
TEKNİK, HUKUKİ VE PSİKO-SOSYAL GEREKÇELER
Sorunlar, sıkıntılar ve anlaşmazlıklar meydana gelince, bunlarla ilgili nedenler ve gerekçeler ortaya konur.
Teknik ve tıbbi gerekçeler, ilahi yaratılış yasasıyla (kaderle) ilişkilidir. Bu yasa değişmez, ama sorunlar, sıkıntılar, kazalar ve afetler için önlem alınabilir. Önlenebilir olaylar ve durumlar, değişmez yaratılış yasası değil, insanın sorumlu olduğu alandır.
Hukuki ve Kitabi (dinî) gerekçeler, insanlar için mazur görülebilecek gerekçelerdir. Kasıtlı ve kasıtsız, bilinçli-bilinçsiz olmasına göre sorumluluklar derece derecedir.
Psiko-sosyal gerekçeler, çoğunlukla sorumluluktan kaçmayı amaçlayan mazeretler ve bahanelerdir. Bu amaçla, tembel ve sorumsuz davranan insanlar, savunma mekanizmalarına sığınır veya Schopenhauer’ın ifadesiyle eristik savunma geliştirirler.
MAKALENİN TAMAMINI PDF OLARAK İNDİR
Çocuk Eğitimi
http://www.hakveadalet.com/cocukegitimi
Çocuk Eğitimi: İnsan, Sorumlu ve Sorunlu Varlıktır
http://www.hakveadalet.com/insan-sorumlu
Çocuklar Genellikle Olumsuz Davranışları Örnek Alır
http://www.hakveadalet.com/cocuk-ornek
Çocukça Yaşamlar– Ergence Tepkiler
http://www.hakveadalet.com/ergen-cocuk
İlahi Kültürde Eleştiri Kültürü ve Tövbe
http://www.hakveadalet.com/ilahi-kulturde-elestiri-kulturu
Yalana Son Vermeden Güven Oluşmaz
http://www.hakveadalet.com/yalanasonver
Yalansız Bir Dünya İstiyoruz
http://www.hakveadalet.com/kurtulus-yalanason
İlkesiz İnsanların ve Hukuksuz Toplumun Problem Çözme Biçimi ve Yöntemleri
http://www.hakveadalet.com/cahiliyede-problemcozme
Kimler uyarılardan rahatsızlık duyar?
http://www.hakveadalet.com/kimler-uyarilar-ve-elestirilerden-rahatsizlik-duyar
Kur’an’da Dürüstlük
http://www.hakveadalet.com/kuranda-durustluk
Dürüstlük Nedir, Ne Değildir?
http://www.hakveadalet.com/durustluk-nedir-ne-degildir
Dürüstlük Bir Yaşam Biçimi
http://www.hakveadalet.com/durustluk-bir-yasam-bicimi
Çocuklar Neden Ölmektedir?
http://www.hakveadalet.com/cocuklar-neden-olmektedir
Ateistçe Sorular: Çocuklar Neden Ölmektedir ve diğerleri
http://www.hakveadalet.com/cocuklar-neden-olmektedir
Çocuk Evliliğini Meşrulaştırma Çabaları
“Bilmek bir durum, inanmak bir duruştur.” şeklindeki sözün kime ait olduğunu biliyorsanız paylaşabilir misiniz?
Turgut ÇİFTÇİ’ye aittir. Yazıdaki linki kullanabilirsiniz.